Alternate Text
۱۴۰۳/۰۵/۰۸    ۸:۵۲ کد خبر:030508079179
تداوم حرکت بر مدار  سنــــد  راهبــــــــــــــــــردی

تداوم حرکت بر مدار سنــــد راهبــــــــــــــــــردی

معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی کوتاهی که پیام دریا با وی داشت به برخی سؤالات در خصوص آخرین دستاوردها و برنامه‌های این گروه پاسخ داد.

بر اساس مصوبه سال قبل شورای عالی صنایع دریایی که رئیس‌جمهور شهید آن را ابلاغ کردند این گروه باید طی فرایندی یک دهه‌ای نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کند. معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی در این گفت‌وگو تأکید کرد که برنامه‌ها در این زمینه در حال اجرا است. استفاده حداکثری از توان تولید داخل نیز از جمله موضوعاتی بود که مطرح و او یادآور شد مانند چندسال اخیر همت گروه کشتیرانی بر این است که تا آنجا که امکان دارد نیازهای خود را از محل تولیدات داخلی تأمین کند به‌طوری‌که اکنون 80 درصد از این نیازهای متنوع به ارزش بالغ بر 320 میلیون دلار با همکاری صنایع داخلی تأمین می‌شود که به نظر می‌رسد نسبت به سال قبل بیش از 10 میلیون دلار افزایش داشته است. مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.


توسعه ناوگان یکی از اولویت‌های راهبردی مهم گروه کشتیــــرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است. هم‌اکنون در این خصوص در چه وضعیتی هستیم؟

در این ارتباط برنامه‌ریزی‌های جامعی بر اساس سند راهبردی شرکت به عمل آمده و بخش‌های قابل‌توجهی از برنامه‌ها اجرایی شده و با پیشرفت قابل‌قبولی در حال انجام است.

در حوزه ریلی و جاده‌ای چه برنامه‌هایی در توسعه ناوگان طی سال جاری اجرایی خواهد شد؟

بخش اعظم پروژه‌های حــوزه ریلی و جاده‌ای تاکنــــــون محقق شده و باقی‌مانده واگن‌هـــــای مورد نیــــــاز (حدود۹۰ دستگاه دیگر) طی چند ماه آتی به ناوگان خواهند پیوست.

یکی از برنامه‌های گروه کشتیرانی بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب کمک به توسعه تولیدات دانش‌بنیان در حوزه دریا بود در این خصوص طی سال گذشته چه اقداماتی اجرایی شد و طی سال جاری به چه صورت تداوم خواهد یافت؟

در این حوزه بر اساس سیاست‌های کلان کشور و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایـــــران، برنـــــامه‌ریزی‌ها و اقدامات متنوعی به عمل آمده و اقدامات به صورت روزافزون در حال توسعه است. تولید بخشی از ملزومات مورد نیاز، هوشمندسازی ناوگان در حــــوزه‌های پایش مصرف سوخت، تولید نرم‌افزار جامع مدیریت کشتی، تولید سامانه مدیریت بهره‌وری انرژی و ارزیابی آن، از جمله اقداماتی لازم است که بخش‌های زیادی از آن به سرانجام رسیده و باقی‌مانده نیز در حال انجام است.

حمایت از تـــــــولید داخل از دیگر اولویت‌های راهبردی گروه کشتیرانی است. در سال ۱۴۰۲ این مهم چگونه محقق شد و در سال ۱۴۰۳ چه افقی برای آن ترسیم شده است؟


برای خودکفایی در تأمین نیــازهای ناوگان شامل ملزومات عمومی، رنگ، روغن، مواد شیمیـــــایی، دارو، انواع سوخت کم‌سولفور، تعمیرات ادواری، تعمیرات سفری، ارزیابی و تأیید سامانه بهره‌وری مدیریت بهره‌وری انرژی، پرسنل متخصص کادر دریا و خشکی از داخل کشور، گام‌های بلند و استواری برداشته شده است به‌گونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد کل این مایحتاج به ارزش حدود 320 میلیون دلار از داخل کشور تأمین می‌شود و به طور قطع این میزان در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت.
 
 

دست کم در حوزه توسعه ناوگان، چه زمانی می‌توان به ضرس قاطع از تبدیل شدن گروه کشتیرانی به یک مجموعه لجستیکی تمام‌عیار سخن گفت و برای دستیابی به این امر چه اقداماتی در دست اجرا است؟

رویکرد استفاده از تمامی ظرفیت‌های شبکه بین‌المللی کشتیرانی جمهوری اسلامی و بهره‌مندی از تمامی منافع زنجیره کامل حمل‌ونقل در حـــــــوزه لجستیک، از راهبردها و رویکردهای مستمر کشتیـــــرانی بوده و طی چند سال اخیـــــــر به طور پیوسته سیر تکاملی و موفقی را پشت سر نهاده است، هرچند فرایند بهبود مستمر کارایی و بهره‌وری زنجیره لجستیک دائمی می‌باشد، لیکن با عنایت به زیرساخت‌های رو به توسعه داخلی کشور، پیش‌بینی می‌شود مطابق سند راهبردی شرکت و در افق ۵ ساله و به تدریج، بخش اعظمی از اهداف تعیین شده محقق شود. همچنین در حوزه جذب، آموزش و نگهداشت نیروهای متخصص و کارآمد کافی و مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف متناسب با برنامه جامع توسعه ناوگان، گام‌های بلند و جهش قابل‌توجهی انجام پذیرفته و به ثمر رسیده است و با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های همه‌جانبه ان‌شاءا... به توفیقات چشمگیری در این حوزه که پایه و اساس استمرار توفیقات در همه حوزه‌های توسعه‌ای گروه خواهد بود، دست یابیم.
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
آدرس صندوق الکترونیکی
نظرات کاربران