پرشیا هرمز آماده ورود به ماراتن تعمیرات کشتی در منطقه
یارد شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز طی سالهای اخیر ضمن سازماندهی دوباره در مسیر توسعه و رونق قرار گرفته است.
این یارد هماکنون همواره به اصطلاح مشتری دارد و خالی نمیماند و علت آن نیز کیفیت بالای خدمات عنوان میشود که بهنظر میرسد بخشی از آن ناشی از انتقال تجربیات ارزشمند صنعت کشتیرانی از طریق گروه کشتیرانی به این یارد است. درعینحال این را هم باید اضافه کرد که با توجه به فشار تحریمها، پرشیاهرمز به خوبی موفق شده است به تکیهگاهی مطمئن در حوزه تعمیرات شناورها برای کشور بدل شود و در کنار دیگر یاردها نیاز تعمیراتی را تا حد امکان به خارج از کشور کاهش دهد. طی بازدید از این شرکت میتوان دریافت که در صورت شکستن تحریمها پرشیاهرمز قادر است بهراحتی وارد رقابتی موفق با یاردهای منطقه گردد و ضمن ایجاد اشتغال فراوان، به یکی از ورودیهای ارز به کشور تبدیل شود. در این خصوص گفتوگوی کوتاهی با مدیرعامل این مجموعه داشتهایم که در ذیل میخوانید.
شرکت پرشیا هرمز چگونه و با چه مأموریتی فعالیت خود را آغاز کرد؟
شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز 15سال پیش طی همکاری مجتمع کشتیسازی و صنـــــایع فراساحل ایران(ایزوایکو) و گــــروه کشتیــــرانی جمهوری اسلامی ایران با عنوان یارد تعمیرات انواع شناور تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. به همین منظور بیشتر فعالیتهای این شرکت در حیطه تعمیرات شناورهای ناوگان کشتیرانی و دیگر کشتیـــــرانیهای خصوصی و دولتی انجام میشود. در حال حاضر 51 درصد سهام پرشیا هرمز متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 49 درصد نیز در اختیار ایزوایکو است و با توجه به سهم بیشتر گروه کشتیرانی مدیریت این شرکت در اختیار این گروه میباشد. تعداد نیروی فعال در پرشیا هرمز در حال حاضر 490 نفر است.
چه تأسیسات و تجهیزاتی در اختیار شرکت پرشیا هرمز است؟
تجهیـــزات پرشیـــــا هرمـــز در نوع خود در کشور قابل توجه و مطابق با استانداردهای بینالمللی یک یارد کشتیسازی است. این امکانات شامل داک شنـــاور دلفین (حوضچه شناور)، سیستم سینکرولیفت (بالابر کشتی) و سه پارکینگ تعمیراتی است. سینکرولیفت وظیفه آبگیری و آباندازی شناورها را در پارکینگهای تعمیراتی بر عهده دارد. حوضچه شناور پرشیا هرمز در ابعاد 240 در 42 متر، با قابلیت بالابری 28 هزار تُن برای شناورهای با حداکثر ظرفیت باربری 80 هزار تُن مناسب است. سینکرولیفت نیز با ابعاد 170 در 32 متر با قابلیت بالابری 11 هزار تُن است. اسکلههای تعمیراتی پرشیا هرمز نیز شامل اسکله 69 به طول 340 متری مجهز به جرثقیل 40 هزار تُنی است که بال غربی آن در اختیار پرشیا هرمز و بال شرقی در اختیار ایزوایکو است، دو اسکله دیگر به طول 172 متر سمت سینکرولیفت هستند که خدمات کنار اسکلهای انجام میدهند. پرشیا هرمز همچنین دارای سه خط پارکینگ است که هر کدام به طول 200 متر و مجهز به جرثقیل 40 تنی هستند.
بیشتر تردد در داک در چه دوره زمانی است و چه نوع تعمیراتی بیشتر انجام میشود؟
در حال حاضر در پرشیا هرمز تعمیرات شناورهای متوسط و کوچک در حال انجام است. لازم به ذکر است از ابتدای سال تاکنون تعداد 6 فروند کشتی در داک دلفین داشتیم که 4 مورد آن متعلق به گروه کشتیرانی و مابقی متعلق به شرکتهای خصوصی بودهاند و چیزی حدود 18 کشتی نیز با سینکرولیفت به پارکینگهای پرشیاهرمز منتقل و تعمیرات آنها انجام شده است. در شرکت پرشیا هرمز اکثر تعمیرات اساسی شامل تعمیرات شَفت و پروانه کشتی، تعمیرات استیل ورک، تعمیر مکانیکی و موتوری کشتی، تعمیرات ابزار دقیق و سندبلاست انجام میشود. لازم به ذکر است تعمیرات در پرشیا هرمز بر اساس استانداردهای بینالمللی دنیا و با نظارت مؤسسات ردهبندی آسیا و ایرانیان صورت میگیرد. به عبارتی یارد این شرکت در حال حاضر از نظر کیفیت با دیگر یاردهای منطقه قابلیت رقابت دارد.
مجموعه این فعــــــــالیتها چقدر ارزآوری داشته است؟از ابتدای فعالیت پرشیا هرمز تا به امروز تعمیرات 670 فروند کشتی را انجام دادهایم؛ که این تعداد 217 میلیون دلار درآمد ارزی به دنبال داشته است. از ابتدای سال 1402 تا کنون نیز تعمیرات 19 فروند کشتی انجام شده است که مبلغی معادل 9 میلیون دلار درآمد ارزی داشته است.
نقش شرکت پرشیا هرمز در ایجاد اشتغال در منطقه به چه صورت است؟یارد پرشیا هرمز با توجه به اینکه فضای فعالیت کمی دارد اما توانسته است حدود 900 نفر اشتغال ایجاد کند که در نوع خود دستاورد مطلوبی است.
چه اقدامــــــاتی در سال 1402 بـــــــرای توسعه فعالیتها صورت دادید؟اولین اقدامی که انجام شد افزایش نوبتهای کاری به دلیل افزایش تقاضای تعمیرات از تک نوبت به چند نوبت تبدیل شده است.
هزینه و سرعت انجام تعمیرات در یارد پرشیا هرمز به چه صورت است؟در حال حاضر خوشبختانه با رفع مشکلاتی از جهت زمانبندی توانستهایم شرایط را به نسبت گذشته ارتقاء دهیم اما همچنان مسائلی وجود دارد که امیدوار هستیم با برنامهریزیهای مستمر، احیاء و اصلاح زیرساختها و تجهیزات مصرفی بتوانیم مشکلات را تا حد امکان کاهش دهیم و با سرعت بیشتری کارها را پیش ببریم. همچنین از لحاظ هزینه و کیفیت میتوان گفت در حال رقابت با یاردهای منطقه هستیم و امید داریم در آینده بتوانیم خود را در کنار یاردهای بزرگ دنیا ببینیم و جایگاه ویژهای را برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کسب کنیم.
آیا تجهیزات موجود پرشیا هرمز میتواند حجم بالاتری از کشتیهای مورد نیاز تعمیر را جذب کند؟تجهیزات ما در ایران جزو بیرقیبترین تجهیزات است اما در منطقه خلیجفارس از نظر میزان تجهیزات بهویژه نداشتن درای داک (حوضچه خشک) نیاز به تقویت داریم. ما در حال حاضر فقط بازار ایران را در دست داریم اما امیدوار هستیم در آینده بتوانیم بازارهای جدیدی پیدا کنیم.