Alternate Text
۱۴۰۲/۰۳/۲۸    ۱۰:۱۷ کد خبر:020328079124
ایران و روسیه همکاری‌های تجاری را تقویت می‌کنند
برگزاری نمایشگاه ترانس راشا در روسیه:

ایران و روسیه همکاری‌های تجاری را تقویت می‌کنند

اوائل اردیبهشت ماه سال جاری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ و‌ نقل و خدمات لجستیکی روسیه یا «ترانس راشا» در مسکو پایتخت این کشور برپا شد.

در این نمایشگاه بالغ بر ۴۰۰ شرکت از کشور‌های روسیه، چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند و امارات متحده عربی حضور داشتند که یک فرصت بی‌نظیر برای ایران در راستای افزایش تعاملات خود در قالب کریدور شمال- جنوب بود.
با توجه به اهمیت این نمایشگاه، جمهوری اسلامی ایران پاویون ویژه‌ای را به خود اختصاص داده بود که بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه چند شرکت دیگر ایرانی مرتبط با حوزه ترانزیت و لجستیک در پاویون ایرانِ این نمایشگاه حضور فعال داشتند.
لازم به ذکر است در این نمایشگاه ۲۲ کشور از جمله چین، فنلاند، هند، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلیس، آمریکا، بلاروس، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، صربستان و... در قالب ۴۳۰ شرکت حضور داشتند.

نگاه راهبردی گروه کشتیرانی به همکاری‌های تجاری ایران و روسیه

همزمان با برگزاری نمایشگاه «ترانس راشا» نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که متولی کدریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیتی که روسیه به آن توجه ویژه دارد در رابطه با همکاری‌های بازرگانی با روسیه گفت: گروه کشتیرانی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و اهمیت توسعه روابط تاریخی تجاری ایران و روسیه، برنامه ریزی دقیقی را در این مسیر صورت داده و علاوه بر راه اندازی کریدور شمال- جنوب، توسعه ناوگان در حوزه خزر را نیز به صورت جدی دنبال کرده و در دستور کار دارد.
محمدرضا مدرس‌خیابانی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوی اسلامی ایران به عنوان متولی کریدور شمال-جنوب اقدامات راهبردی را برای توسعه تجارت از طریق این کریدور انجام داده است، تصریح کرد: حجم مراودات تجاری از کریدور شمال-جنوب نسبت به سال گذشته و آغاز برنامه احیاء این کریدور از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.
وی تجهیز و نوسازی بندر سالیانکای روسیه با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری و راهبری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی را از جمله نقاط عطف توسعه کریدور شمال- جنوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نگاه و برنامه راهبردی در راستای توسعه روابط تاریخی تجاری ایران و روسیه گام برمی‌دارد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روسیه را همسایه و شریک تاریخی ایران دانست و افزود: بازار بزرگ این کشور زمینه بالقوه و مناسبی را برای فعالیت تولیدکنندگان و تجار ایرانی در خود دارد و گروه کشتیرانی آماده است این زمینه را بیش از پیش بالفعل سازد.
وی با اشاره به اینکه بازار روسیه، بازاری رقابتی است به تشریح موضوع «پنجره فرصت تجارت» با این کشور پرداخت و گفت: امیدواریم فعالان اقتصادی کشور فرصت پیش آمده را غنیمت شمرده و تجارت با روسیه را تعمیق بخشند.
مدرس‌خیابانی به موضوع توسعه صادرات روسیه از طریق کریدور شمال-جنوب نیز اشاره کرد و بیان داشت: گروه کشتیرانی به عنوان مجموعه‌ای لجستیکی در این رابطه نیز محدودیتی ندارد و با توجه به امکانات حمل و نقل دریایی در دریای خزر و همچنین در بخش ریلی و جاده‌ای قادر است در این زمینه نیز فعالیت گسترده‌ای داشته باشد.
وی به حضور گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) در نمایشگاه «ترانس راشا» در مسکو پرداخت و تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حضور در نمایشگاه ترانس راشا را فرصتی برای تحقق راهبرد توسعه کریدور‌های حمل‌و‌نقلی کشور با توجه به فرصت‌های تجاری منطقه می‌داند و بنابراین با جدیت در آن شرکت کرده است.

خرید بندر سالیانکا راه مطمئن برای توسعه روابط با روسیه

سفیر ایران در روسیه که در زمان برگزاری نمایشگاه ترانس راشا از آن بازدید به عمل آورد. در حاشیه این بازدید طی گفتگویی که با خبرنگار پیام دریا داشت، به موضوع خرید بندر سالیانکا از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره و آن را کاری بسیار بزرگ و مهم توصیف کرد که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت داده است.
سیدکاظم جلالی در این خصوص تصریح کرد: این کار خوبی است که گروه کشتیرانی برای خرید بندر سالیانکا صورت داده و با این اقدام بسیار راهبردی ایران ۵۳ درصد از سهام این بندر را در اختیار گرفته و این اقدام مؤثر و خوبی است و بندر سالیانکا نیز یکی از بنادر بسیار خوب و فعال به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و روسیه روز به روز رو به افزایش است گفت: روابط دو کشور ایران و روسیه روز به روز در حال گسترش است و خوشبختانه ما در طی سال‌های اخیر در موضوع مبادلات تجاری با این کشور از رشد مناسبی برخوردار بوده‌ایم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه افزود: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی تجارت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلاری با روسیه رقم زده است، اما اکنون بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک روسیه این رقم به بالغ بر پنج میلیارد دلار رسیده است هر چند تصور ما بر این است که این عدد بالاتر از رقم اعلامی است چراکه بخشی از کالا‌های ایرانی از طریق بندر آکتائو قزاقستان به روسیه وارد می‌شوند.
به گفته جلالی هم اکنون با توجه به اینکه روسیه کشوری تحریمی بوده و ارتباط آن با غرب قطع شده است روابطش با ایران بسیار حائز اهمیت است به خصوص اینکه به اذعان روسیه این کشور از بندر سن پترزبورگ و سایر راه‌های دریایی خود سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تُن کالا به اروپا صادر می‌کرده است، اما اکنون این رقم قرار است از مسیر ترکیه و ایران عبور کند و تصور روسیه هم این است که حداقل ۵۰ میلیون تُن کالا را از طریق ایران صادر کنند.
وی اظهار داشت: بنا به بررسی و اعلام روسیه تنها ظرفیت ترانزیت هفت تا هشت میلیون تُن کالا از طریق ایران در حال حاضر وجود دارد و بنابراین راه درازی در پیش است که بتوان این حجم کالا را از ایران عبور داد و این امر مستلزم تلاش شبانه روزی و بی‌وقفه در این حوزه است که طبیعتاً اقدامات شرکت‌هایی همچون گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه ناوگان و تمرکز بر حمل بار از طرق مختلف از جمله کریدور شمال- جنوب می‌تواند در این حوزه راهگشا باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه امنیت امروز با مفهوم توسعه گره خورده است اظهار داشت: هر چقدر که یک کشور توسعه یافته‌تر باشد و سایر کشور‌ها وابستگی بیشتری به آن داشته باشند ضریب امنیت آن کشور بالاتر خواهد رفت و بنابراین اگر ما بتوانیم کریدور شمال جنوب را شکل دهیم کانال سوئز دومی شکل خواهد گرفت که در دنیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
جلالی با بیان اینکه خرید بندر سالیانکا کار بسیار بزرگ و مهمی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت داد تصریح کرد: این کار خوبی است که گروه کشتیرانی برای خرید بندر سالیانکا صورت داده و با این اقدام بسیار راهبردی، ایران ۵۳ درصد از سهام این بندر را در اختیار گرفته و این اقدام مؤثر و خوبی است و بندر سالیانکا نیز یکی از بنادر بسیار خوب و فعال به شمار می‌رود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تأکید کرد: کار توسعه این بندر نیز باید صورت گیرد و البته طرح توسعه نیز در این حوزه تعریف شده و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز طرح توسعه این بندر را طراحی کرده و برنامه‌هایی نیز وجود دارد که سالیانکا را بتوان توسعه داد.


نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
آدرس صندوق الکترونیکی
نظرات کاربران